close

En samtida tolkning av Folkparken

2025–03–05

 

På Stockholm Furniture Fair 2025 presenterade Nola en modern tolkning av folkparken — en plats där samhörighet, kreativitet och inkludering stod i centrum. Utställningen visade inte bara nya produkter utan också en vision för hur offentliga miljöer kan skapa band mellan generationer och bidra till spontana möten.


Folkparken är en unik del av den svenska kulturhistorien som växte fram under sent 1800-tal. Initierad av fackföreningar och folkrörelser blev det snabbt en plats där många, oavsett bakgrund, kunde samlas för musik, teater och dans. För barn var folkparken ofta en lekfull plats, full av upptäckter, där de naturligt blev en del av det offentliga livet.

Västerås Skatepark med Four Season och Low Bed från Nola.

Folkparkerna var på det sättet viktiga arenor för möten och samhörighet över socioekonomiska gränser. Vi i Norden har kanske ett rykte om oss att föredra ensamhet — att sitta själv på bussen och undvika småprat med främlingar. Ett enkelt "hej" kan räcka långt. Men när rätt förutsättningar finns, tenderar vi att öppna upp. Det är just sådana förutsättningar som offentliga miljöer skapar. Platser för musik, rörelse, mat och upplevelser skapar utrymme för spontana möten och samtal.

Teaterlekplatsen i Malmö med färgglada Bill Post och den målade Parco serien för utomhusbruk.

”Vi tror på kraften i gemenskap. Med våra produkter och platsskapande design för vi vidare folkparkens ideal i en modern kontext.”

Henrik Edlund, VD på Nola

Men tiderna förändras. Urbanisering, digitalisering, en pandemi och nya livsstilar har omformat hur vi interagerar i det offentliga rummet. Många traditionella folkparker har försvunnit, vilket väcker frågan: hur skapar vi gemensamma ytor i en alltmer fragmenterad värld?

Idag spelar staten inte längre samma roll i att upprätthålla dessa mötesplatser, men behovet av dem kvarstår. Henrik Edlund, VD på Nola, reflekterar:

"Vi tror på kraften i gemenskap. Med våra produkter och platsskapande design för vi vidare folkparkens ideal i en modern kontext. Vi skapar urbana, samtida fragment av dessa miljöer, där människor möts och minnen skapas. Det är upp till oss — företag, formgivare och offentliga aktörer — att föra detta arv framåt."

Krokbäcksparken i Hyllie med Långbordet som bjuder in till gemenskap.

Korg Hammock är fördelaktig på uteplatser, genom dess design är möbeln är både underhållsfri och torr då regnvatten lätt rinner igenom.

”Samhörighet har alltid varit en kärna i vår produkt­utveckling.”

Agneta Stake, Nolas grundare

"Samhörighet har alltid varit en kärna i vår produktutveckling", tillägger Nolas grundare Agneta Stake. "I år presenterar vi några av våra mest uppskattade serier, som Långbordet och Parco, i mindre format anpassade för barn. Vi visar också lekfulla inslag som gungsitsen Korg Hammock och produkter som främjar rörelse genom livet, som gångstödet Stig."

Innovativ design kan förändra hur vi ser på offentliga miljöer. I Folkets Park i Malmö lockar det färgstarka utegymet Kebne besökare i alla åldrar, medan bänken Access har förvandlats till en "dialogbänk" i Göteborg där främlingar uppmuntras att samtala. De senaste åren har folkparken fått ny aktualitet som symbol för gemenskap och hållbarhet. Nya initiativ har återupplivat de kvarvarande parkerna och skapat rum för festivaler, utomhusbio och marknader.

Med samma lekfulla formspråk och hållbara konstruktion som övriga Parcoserien erbjuder Parco Junior trygg och bekväm möblering anpassad för barn.

Långbordet Junior behåller originalets robusta konstruktion och stilrena formspråk, men har en höjd särskilt framtagen för barn i skolålder.

"Design har en unik förmåga att överbrygga klyftor — mellan generationer, kulturer och samhällsgrupper. Genom att skapa platser som uppmuntrar till möten och aktivitet kan vi motverka den sociala splittringen i dagens samhälle. Om vi genom design kan erbjuda människor en känsla av värme, öppenhet och solidaritet, kan vi bidra till att motverka den ökande samhällsfragmenteringen, både i Sverige och globalt," avslutar Henrik Edlund.

Folkparken lever kvar som en kraftfull symbol för Sveriges jämlika och inkluderande ideal. Genom tolkningen av folkparken på Stockholm Furniture Fair får dessa värden nytt liv — i form av produkter och idéer som för folkparkens själ vidare in i framtidens urbana miljöer.

”Genom att skapa platser som uppmuntrar till möten och aktivitet kan vi motverka den sociala splittringen i dagens samhälle.”

Henrik Edlund, VD på Nola